Automatkailu on mukavaa, mutta toisinaan kyydissä istuva matkalainen saattaa väsyä maisemien katseluun ja auton tasaiseen hurinaan. Matkantekoa voi piristää erilaisilla peleillä ja leikeillä. Matka taittuu huomattavasti nopeampaa ja ajan kulun unohtaa, jos viihdykkeenä on jokin koukuttava ja mukaansatempaava peli.
Joskus päättymätöntä korpisuoraa ajaessa voi aika tuntua pysähtyvän. Silloin on mukavaa, jos ajan ratoksi voi keksiä viihdykettä. Matkaseuran iän mukaan on olemassa runsaasti erilaisia autoon sopivia pelejä ja leikkejä, joiden parissa kuluttaa aikaa.
10 viihdyttävää peliä automatkalle
Nappaa tästä vinkit peleihin, joiden parissa automatka sujuu rattoisasti ja liikennettä vaarantamatta.
Rekkaribongaus
Rekkareiden bongaaminen on hauska tapa kuluttaa aikaa. Bongailun voi aloittaa yrittämällä löytää rekisteritunnus, jossa on vain numero 1. Tämän jälkeen etsitään numero 2 ja niin edelleen. Tähän saattaa kulua paljon aikaa, eikä välttämättä yksi automatka riitä siihen, että kaikki numerot on löydetty.
Tämä onkin hyvä peli silloin, jos pitkiä automatkoja on säännöllisesti tiedossa. Täytyy vain muistaa laittaa jonnekin ylös, mihin numeroon viime reissulla jäi. Nopeampi vaihtoehto rekkaribongaukselle on etsiä rekisteritunnuksia, joista muodostuu jokin sana tai lyhenne.
Automerkkien etsiminen
On hauskaa ja jännittävää puuhaa, kun ottaa tavoitteeksi etsiä tietyn määrän jonkin automerkin autoja ennen muita. Jokainen matkalainen voi valita oman merkin tai mallin, minkä jälkeen yhteisesti sovitaan, montako autoa tulee bongata. Peliä voi muuttaa myös siten, että bongataan tietyn värisiä autoja. Ensin tavoitteeseen selvinnyt pelaaja on voittaja.
Harvinaisten autojen bongailu
Matkalaiset voivat yhdessä laskea, montako erikoista tai harvinaista autoa matkansa aikana näkevät. Tämä puuha on kesällä helpompaa, sillä tyypillisesti esimerkiksi museoautoja näkee enemmän keväisin ja kesäisin kuin keskellä talvea. Toisaalta talvinen vuodenaika voi tuoda peliin enemmän haastetta!
Peliä voi myös tehdä monipuolisemmaksi etsimällä esimerkiksi harvinaisen tai hienon auton tiedot ja perehtymällä vaikkapa automerkin historiaan. 02 Rekkarin rekisterinumerohausta voi etsiä kaikkien suomalaisten autojen tiedot.
Näen jotain punaista
Hauska ja yksinkertainen peli, jossa yksi henkilö valitsee näkökentästään jotain punaista väriä sisältävää. Tämän jälkeen muut arvuuttelevat, mistä asiasta on kyse.
Aakkospeli
Kukin osallistuja keksii sanan, joka alkaa sillä kirjaimella, johon edellisen pelaajan sana on päättynyt. Esimerkiksi aurinko -> omena -> ainut -> tiimalasi ja niin edelleen. Pelaajat voivat myös sopia keskenään, millaisia sanoja pelissä saa käyttää. Yksi sääntö voi esimerkiksi olla, että sanojen tulee olla substantiiveja.
Kategoriat
Peli, jossa valitaan yksi kategoria – esimerkiksi maat, ruoat, autot – ja jokainen osallistuja keksii vuorollaan yhden kategoriaan kuuluvan asian. Voittaja on se, joka viimeisenä onnistuu keksimään jonkin sanan.
Tarinapeli
Peli, jossa keksitään satunnainen tarina. Jokainen pelaaja lisää tarinaan aina yhden sanan, ja jokaisen tulee vuorollaan oman sanansa keksimisen lisäksi myös muistaa muiden keksimät sanat.
Esimerkiksi: Olipa -> Olipa kerran -> Olipa kerran eräs -> Olipa kerran eräs mies -> Olipa kerran eräs mies, joka… Pelaaja, joka unohtaa, miten tarina on alusta saakka mennyt, tipahtaa pois pelistä. Näin jatketaan, kunnes jäljellä on enää yksi pelaaja, joka on voittaja.
Musiikkipeli
Jokainen hyräilee vuorollaan jotain laulua, ja muut pelaajat yrittävät keksiä, mistä laulusta on kyse. Kierroksen voittaa se pelaaja, joka ensimmäisenä tietää, mikä laulu on kyseessä. Pelaajat voivat sopia keskenään, riittääkö, että laulusta tietää sen nimen, vai tuleeko tietää sen lisäksi myös esittäjä.
Kuka minä olen
Pelissä pelaajat päättävät jokaiselle pelaajalle vuorollaan hahmon, joka hän on. Hahmon on oltava jokin kaikkien tuntema tai tietämä henkilö. Hahmon ei välttämättä tarvitse olla ihminen, mutta sen on oltava jokin elollinen kaikkien tuntema olento – esimerkiksi King Kong.
Pelaajat itse eivät saa kuulla omia hahmojaan, vaan heidän tehtävänään on arvata, keitä he ovat. Jokainen saa omalla vuorollaan kysyä yhden kysymyksen hahmostaan. Kysymyksen on oltava sellainen, johon pystyy vastaamaan joko ”kyllä” tai ”ei”. Voittaja on se, joka selvittää oman hahmonsa vähimmillä kysymyksillä.
Mitä minulla on laukussani?
Kätevä peli, jossa hyödynnetään matkalle mukaan otettuja tavaroita. Muut pelaajat arvaavat laukun sisällön sen omistajan vihjeiden perusteella. Omistaja voi esimerkiksi sanoa, että hänellä on laukussaan jotain pyöreää. Tuolloin muut pelaajat miettivät, mitä laukussa on. Peli jatkuu, kunnes laukun sisältö on selvillä. Kysymykset laukun sisällöstä tulee esittää sellaisessa muodossa, että omistaja voi vastata niihin joko ”kyllä” tai ”ei”.
Hae perustiedot
Saat ajoneuvon perustiedot.